Wybierz język
  • język polski
  • język angielski
  • język hiszpański
  • język francuski
  • język niemiecki

Nawigacja

Nawigacja

Aktualnie online

· Gości online: 4

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 228
· Najnowszy użytkownik: MerillPat

free counters

stat4u

Aktualności

Data lotu nad Warszawą

Dodane przez Andrzej Nowak, Dnia: 31.07.2012, 23:49 Piśmiennictwo Okręg Warszawski
Data lotu nad WarszawąData lotu nad Warszawą
W marcowym numerze „Filatelisty” – 3 (1073) – zamieszczony został bardzo ciekawy artykuł Kolegi Adama Głowacza. Autor w kategoriach „góralskiej teorii poznania” docieka rzeczywistej daty, kiedy odbył się lot nad Warszawą. Jako dowód utrwalonej prawdy, Kol. Głowacz podaje, że data lotu 29 kwietnia 1923 roku „figuruje we wszystkich opracowaniach katalogowych okresu powojennego, we wszystkich wydaniach (Gryżewski, Bura, Fischer) których było około dziesięciu, w katalogu stempli Myślickiego (zeszyt 1) oraz w PZP”.
Ponadto przytacza wypowiedzi udzielane dla prasy przez p. Kazimierza Gryżewskiego dla Expressu Wieczornego nr 207 z 31.08.1973 oraz „Filatelisty” nr 6 z 1966 r.). W obydwu wypowiedziach K. Gryżewski obstaje twardo przy dacie lotu nad Warszawą w dniu 29 kwietnia 1923 roku.
Autor przytacza również wynik swoich poszukiwań w prasie, m.in. w brytyjskim FLIGHT (no 801 Vol. XVI) May I 1924 str. 258, który podaje datę lotu nie 29 kwietnia 1923, a 3 kwietnia 1923.
Można by powiedzieć, że sprawa daty Lotu nad Warszawą sprzed 89 lat została raz na zawsze ustalona i nie podlega dalszym negocjacjom. Zanim ostatecznie to nastąpi sięgnijmy do wypowiedzi, jaką p. Kazimierz Gryżewski zamieścił w numerze 4-5 „Nowego Filatelisty” z dnia 15 czerwca 1923 roku. Na stronie 42 znajduje się tekst, zatytułowany „Poczta Lotnicza”, podpisany K.Gr. w którym Autor podaje informację:
Podczas świąt wielkanocnych z inicjatywy dzienników „Express" i „Kurjer" odbyły się loty pasażerskie nad Warszawą, dochód z których przeznaczony był na kupno karetki dla Pogotowia. Na lotnisku przyjmowano również korespondencję okolicznościową, były sprzedawane pocztówki z samolotami, które przewoziły pasażerów. Przyjmowano również wszelką korespondencję niepoleconą. Każdy list otrzymywał stempel podłużny pięciowierszowy: „Lot nad Warszawą, urządzony na rzecz Pogotowia Ratunkowego przez redakcje „Expressu" i „Kurjera". Również przykładano stempelek dwuwierszowy: „Za przewóz samolotem 1000 Mk." Oczywiście opłata 1000 Mk szła na Pogotowie. Korespondencja zebrana na lotnisku była obwieziona samolotami nad Warszawą, otrzymując w ten sposób chrzest lotniczy i następnie przekazana poczcie celem doręczenia odbiorcom. W ten sposób zdołano zebrać kilkaset tysięcy marek na rzecz Pogotowia. Dla specjalistów koperty z wyżej opisanymi stempelkami mają oczywiście pewną wartość.
Według kalendarza z 1923 roku Wielkanoc przypadała w dniach 1 i 2 kwietnia. Szczegóły wspomnienia p. K. Gryżewskiego z czerwca 1923 roku i szczegóły wspomnień z 1973 i 1966 roku opisują dokładnie to samo wydarzenie: Lot nad Warszawą. Różnią się jedynie co do daty lotu.
Gdzie jest więc prawda? Kiedy naprawdę odbył się lot? Myślę, że przypuszczenie Kolegi Adama Głowacza, przywołującego Księdza Tischnera i jego żartobliwe rozważanie o „góralskiej teorii poznania”, są adekwatne co do daty Lotu nad Warszawą.
Andrzej Jarzynkowski
(oprac. red. B.R.)
facebookDrukuj

Komentarze

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.