Wybierz język

stat4u

Aktualności

I Międzynarodowy Zlot Kolekcjonerów w Częstochowie

Dodane przez Wojtek Nowinski, Dnia: 05.12.2014, 21:53 Okręg Śląsko-Dąbrowski Inne
Okręg Śląsko-Dąbrowski
Na początku serdecznie dziękujemy prezesowi Okręgu Częstochowskiego Jerzemu Maciejowi Nowakowi, który posłał nam zaproszenie na tę imprezę. Było ono dla nas inspiracją, padła propozycja - jedziemy, no i pojechaliśmy. Dość mocna była reprezentacja oddziału - osiem osób. W zaproszeniu był program imprezy, ale on nie zapowiadał, że wyjazd będzie tak udany, ale od początku …
Organizatorem tego wydarzenia kulturalnego było Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II w Częstochowie, Antykwarnia 'Niezależna”, Polskie Towarzystwo Numizmatyczne Oddział w Częstochowie i PZF - Okręg Częstochowski.
W sobotę 29 listopada o 10.00 imprezę rozpoczął prezes firmy President Elektronics Poland, właściciel Muzeum - Krzysztof Witkowski. To pasjonat o niespożytej energii, człowiek posiadający ogromną wiedzę na temat życia papieża i eksponatów, które pozyskał i pozyskuje.
Powitał najważniejszych gości - seniora arcybiskupa Stanisława Nowaka, przeora klasztoru paulinów Sebastiana Mateckiego, prezesa PTN.
Tego dnia odbyła się licytacja pamiątek, bombek ozdabianych przez dzieci w trakcie trwania giełdy. Arcybiskup senior przekazał Muzeum swój biret i oczywiście w jego wnętrzu zamieścił dedykację i podpis.
Od rana zapełniły się stoiska profesjonalnie przygotowane do wystaw, giełdy. Kolekcjonerzy sprzedawali, wymieniali, kupowali pamiątki papieskie. My też mieliśmy swoje stoisko, cieszyło nas duże zainteresowanie naszymi propozycjami. Kolekcjonerzy otrzymali medal pamiątkowy tego Zlotu (jeden medal na stoisko).
Było zwiedzanie Muzeum, na co czekaliśmy z niecierpliwością. Muzeum zrobiło na nas przeogromne wrażenie. Weszliśmy do ciemnego pomieszczenia, po chwili zaczęły migotać malutkie, delikatne światełka, potem popłynęła melodia „Barki” ulubionej piosenki papieża i na pewno nas wszystkich, robiło się coraz jaśniej, po chwili z boku zaczęła się wyłaniać postać Jana Pawła II – siedział w fotelu, młody, oczy lekko przymrużone, śmiejące, wyglądał jak żywy. Kiedy rozbłysło światło nie jedna osoba ocierała delikatnie łezki, płynące po policzkach. Wspaniała figura woskowa i to wcale nie z muzeum madame Tissot, a wykonana u nas w kraju, w Krakowie.
Zbiory tego Muzeum stanowią największą i najpiękniejszą tego typu kolekcję na świecie. W nowoczesnych klimatyzowanych pomieszczeniach obejrzeliśmy: monety pielgrzymkowe i beatyfikacyjne, relikwie Jana Pawła II, monety wykonane różnymi ciekawymi technikami ważące od 0,5 g do 1 kg,repliki pierścienia, pastorału, stuły, płaszcza. Ostatnio do Muzeum trafił ornat Jana Pawła II. Można obejrzeć ok. dziewięć tysięcy eksponatów.
Po obiedzie, który można było sobie zamówić i zjeść na miejscu spotkaliśmy się z kolegami z Częstochowy. Przy pysznym miodowym piwku miło gaworzyliśmy na różne tematy.
Wieczorem wróciliśmy do Muzeum, aby jeszcze raz wejść do pomieszczeń muzealnych, aby raz jeszcze móc napatrzeć się na te wspaniałe eksponaty. Sam szef Krzysztof Witkowski ze szczególną atencją, ale i swadą opowiadał nam o eksponatach, ubarwiając anegdotami dotyczącym papieża, różnych wydarzeń.
Przyszedł czas na pokarm dla ciała – pyszna ciepła kolacja, potem zakąski, można było delektować się smacznym jedzonkiem.
Wróciliśmy, aby spotkać się z panem Tomaszem Bylickim – byłym kustoszem Mennicy Państwowej i Muzeum Narodowego, który bardzo ciekawie mówił o medalach, monetach poświęconych papieżowi. Dowiedzieliśmy się, że sztuka medalierska nie zna drugiej takiej postaci, której poświęcono tyle emisji numizmatów. Kustosz mówił o materiałach, z których wykonane są numizmaty, o kształtach, o okolicznościach powstawania, o krajach emitujących numizmaty (nawet Rumunia, Kuba, ZSRR). Końcowa pointa była taka- nie jest ważny ani materiał, ani kształt numizmatu, ani jego waga, a przesłanie, które z sobą niesie.
Wieczór zakończył się ciekawym występem zespołu 6x6 z Rybnika.
Niedziela zapowiadała się równie ciekawie, bo dzięki bardzo dobrym kontaktom p.Krzysztofa z przeorem Jasnej Góry mogliśmy wejść do Biblioteki Jasnogórskiej, do której nie wchodzi się tak łatwo, jest dostępna dla wybranych. Po Bibliotece, która powstała na początku XVIII w, a umiejscowiona jest nad refektarzem oprowadził nas sam przeor. Drzwi się otworzyły, weszliśmy i znowu „słychać” było zadziwienie, fascynację. Wystrój piękny- plafon przedstawia założenia ideowe biblioteki- Pochwała Mądrości, a jej personifikacją jest bogini Minerwa. Potężne regały połączone z boazerią bogato intarsjowaną. Na regałach poustawiane równiuteńko drewniane futerały, pudła z sosnowego drewna, które mieszczą w sobie książki. Grzbiety pudeł obciągnięte są barwioną skórą bydlęcą, doskonale imitują oprawę wytwornych ksiąg.
Na futerałach znajdują się sygnatury informujące o miejscu dzieła na półce.
Na środku biblioteki stoją dwa ogromne, bogato intarsjowane drewniane stoły. Na jednym z nich leżą księgi wpisów, w jednej z nich znaleźliśmy podpisy wielkich tego świata. Przy nich znalazł się również nasz wpis i nasze podpisy.
Mieliśmy okazję obejrzeć „Golgotę” Dudy Gracza. Na koniec weszliśmy jeszcze do Muzeum 600-lecia. I przyszła pora powrotu.
Głowa pełna wiadomości, serce głębokich wrażeń, osobliwych przeżyć, radości z poznania wspaniałych ludzi, pasjonatów podobnych do nas - tak wyposażeni weszliśmy w okres adwentu, za co szczególnie dziękujemy p. Krzysztofowi Witkowskiemu, który tak perfekcyjnie przygotował to spotkanie.
Wszystkich zachęcamy do odwiedzenia Muzeum, jest tego warte. Można je zwiedzać z przewodnikiem od wtorku do piątku, wejścia o pełnych godzinach, w sobotę od 12.00- 15.00.